Președinția României este interesată de susținerea artei contemporane, și prin urmare, a acordat înaltul său patronaj bienalei de artă contemporană ”Art Encounters”, desfășurată în 2017, la Timișoara și Arad. Proiect realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Timișoara și al Consiliului Județean, proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale și finanțat de Institutul Cultrural Român.
Informația privind înaltul patronaj al președintelui României, Klaus Iohannis, acordat bienalei, a venit de la Radio România Cultural, care anunța la 8 mai 2017 că ”mesajul de susținere al președintelui este important pentru recunoașterea publică a rolului pe care cultura îl are în dezvoltarea durabilă și echilibrată a societății”.
Toate bune și frumoase, numai că la bienală au fost expuse și lucrările unei artiste ca ”picteaza” cu propriul organ genital. Smaranda Ursuleanu a pictat cu vulva.
Detaliul stârnește curiozitate abia după un an, după ce site-ul sursazilei.ro a amintit că la expoziție au fost expuse nonconformistele lucrări ale acesteia, niciun comentariu pe această temă nefiind făcut în spațiul public până în prezent. Și asta, tocmai în ziua în care președintele Iohannis a anunțat că va candida pentru un al doilea mandat prezidențial.
Despre Smaranda Ursuleanu (n. 1995) aflăm, din prezentarea oficială de pe site-ul bienalei, că este absolventă a Facultății de Arte Vizuale și Design din Iași, (UNAGE, specializarea Artă Murală). În 2016 a beneficiat de o bursă Erasmus + la Novia University of Applied Sciences, Fine Arts Programme (Jakobstad, Finlanda). Smaranda observă comportamentele cu tentă sexuală, stereotipurile și tabuurile sociale și le transpune în reprezentări vizuale subversive, de obicei feministe, multiplicate și scenografiate prin diverse tehnici.
”Transferul aspectului cel mai privat al corpului femeii înspre expunerea maximă, aproape sacrală, este nucleul lucrării Smarandei Ursuleanu. Ea folosește urmele lăsate de vulva sa pe numeroase foi de hârtie de mici dimensiuni pentru a crea un autoportret ambiental care sfidează tabuurile societății românești. Fiecare cartonaș este unic, iar juxtapunerea lor evocă acumularea experiențelor artistei de-a lungul timpului, confruntându-ne cu problema neliniștitoare a voyeurismului”, se mai arată în prezentare.
Radio România Cultural preciza, în materialul de prezentare a bienalei, că, ”prin dialogul constant între artişti şi public, între arta contemporană românească și scena internațională, Art Encounters se alătură unei serii de evenimente de importanță culturală majoră din România, precum Festivalul George Enescu sau Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu”.
”Președintele României este un convins susținător al culturii, ca expresie a identității persoanelor și colectivităților. Președintele este de mult timp un politician care a înțeles rolul constitutiv al culturii, în bogația diversității expresiilor ei, în echilibrul și dezvoltarea durabilă a localităților. Prin acordarea Înaltului patronaj pentru Art Encounters, E.S. Klaus Iohannis, Președintele României, a dorit să remarce atât deschiderea acestei manifestări către un public larg, cât și contribuția ei inovatoare la aderarea de către acest public la valorile ce caracterizează dialogul cultural european contemporan”, transmitea, atunci, consilierul prezidențial Sergiu Nistor, potrivit radioromaniacultural.ro.
Cât de bine s-a verificat dacă există ceva controversat la acea bienală, nu știm. Cert e că atunci când este vorba despre amprenta prezidențială prudența ar trebui să fie dublă în evitarea controverselor.