În ultimii doi ani, firmele româneşti de construcţii au avut probleme tot mai mari. Intitulaţi de presă „regii asfaltului”, patronii acestor firme se află fie în arest la domiciliu, fie sub contraol judiciar, fie s-au retras din zona construcţiilor.
Decembrie 2012
Nelu Iordache, patronul Romstrade a fost ridicat de procurorii DNA în decembrie 2012. Omul de afaceri a fost arestat preventiv 1 ani şi cinci luni. În mai 2014, Iordache a fost plasat în arest la domiciliu. Acesta a fost trimis în judecată sub acuzaţii de delapidare, spălare de bani şi înşelăciune. Procurorii au indicat faptul că firma sa ar fi deturnat 7 de milioane de euro bani europeni la construcţia primului tronson al Autostrăzii Nădlac-Arad.
La mijlocul anului trecut, lista a fost completată cu un nou dosar în care Nelu Iordache a fost acuzat de fraudă la modernizarea Transalpinei, caz în care procurorii vorbesc despre un prejudiciu de 5 milioane de euro. Firma sa a intrat în insolvenţă în 2012, imediat după ce Compania Naţională de Drumuri a reziliat 6 contracte cu Romstrade. Firma Romstrade a pierdut şi contractele de infrastructură pe care le avea în derulare cu Primăria Generală.
August 2014
Theodor Berna, patronul Tehnologica Radion a fost arestat preventiv pe 19 august 2014 sub acuzațiile de evaziune fiscală și spălare de bani într-un dosar cu un prejudiciu de peste 120 de milioane de euro.
Trei luni mai târziu, respectiv în 13 noiembrie, Berna a fost trimis în judecată alături de alte șase persoane și patru societăți comerciale, între care două controlate de el, respectiv SC Tehnologica Radion SRL și SC Teloxim Con SRL.
În martie 2015, numele lui Theodor Berna apare în dosarul fostului ministru al Finanţelor, Darius Vâlcov. Potrivit DNA, în cursul anului 2009, Theodor Berna, administratorul companiei Tehnologica Radion, l-a contactat pe Darius Vâlcov, primar al municipiului Slatina, căruia i-a propus ca în schimbul oferirii sprijinului în influenţarea factorilor de decizie în vederea câştigării unor licitaţii de lucrări pentru obiective situate în municipiul Slatina, oraşele Scorniceşti, Piatra Olt şi Drăgăneşti, să îi dea 20% din valoarea sumelor încasate (fără TVA). În schimbul acestor contracte, Darius Vâlcov ar fi primit suma de aproximativ 2 milioane de euro, atât direct, cât şi prin intermediari.
În 2010, în plină criză,Theodor Berna avea o avere estimată de capital la 80 de milioane de euro.
Decembrie 2014
Omul de afaceri Dan Besciu, patronul Euroconstruct, a fost reţinut de procurorii DIICOT în dosarul de evaziune, spălare de bani şi delapidare cu un prejudiciu de aproximativ 34 de milioane de lei, potrivit unor surse judiciare.
Potrivit DIICOT, în perioada 2011-2014, Dragoş Nedelcu, administrator de fapt al SC Nuts Consulting SRL, SC Pathway Adivisors SRL şi SC C&D Best Design Concept SRL, şi Marin Baicu, administrator de fapt al SC Baicons Impex SRL, SC LGB Transark SRL şi SC Vio Top SRL, Dan Besciu, asociat şi administrator la SC Euroconstruct 98 Trading SRL, Praher Peter şi Josep Horneger, administrator la SC Swietelsky Baugesellschaft Mbh Linz Sucursala Bucureşti şi SC Swietelsky Construcţii Feroviare SRL, au iniţiat şi constituit un grup infracţional organizat ce a avut drept scop obţinerea prin mijloace frauduloase a unor mari sume de bani, provenite din fonduri publice angajate de companii aflate în portofoliul Ministerului Transporturilor (Compania Naţională de Căi Ferate şi CNADNR), pentru organizarea şi derularea unor achiziţii publice de lucrări de infrastructură feroviară şi rutieră.
Dan Besciu a fost arestat la domiciliu timp de o lună. În ianuarie 2014, ÎCCJ a respinsi propunerea procurorilor de prelungire a măsurii preventive a arestului la domicilşi a instituit măsura controlului judiciar pentru o perioadă de 60 zile.
Firma Euroconstruct a fost abonată ani la rândul la contracte bănpoase cu statul.
Mai 2015
Dorinel Umbrărescu, patronul UMB Spedition şi Tehnostrade, anunţă pe economica.net că se va retrage din lucrările de infrastructură. „Ăsta e trendul din România de azi" - aşa le explică Umbrărescu celor de la economica.net motivul pentru care se retrage. Îşi va termina contractele din anii trecuţi după care pune punct.
Firmele lui Dorinel Umbrărescu au lucrat la autostrada Bucureşti-Ploieşti, au făcut şi tronsonul Timişoara-Lugoj. Pe lângă autostrăzi au mai bifat şi reabilitarea mai multor drumuri europene, inclusiv E85. Afacerile însă au fost trase pe dreapta - din 2011 activitatea celor două firme s-a limitat la contractele vechi de mentenanţă.