Elevii de liceu care s-au înscris la cursul profesorului de psihologie Jeffrey Keene au fost întâmpinați cu o sarcină izbitoare: „ASTĂZI A FOST „ULTIMA ZI” ÎN VIAȚĂ”, se putea citi pe instrucțiunile lui Keenee. „Scrieți-vă propriul necrolog.”, conform Washington Post.
Îndemnul a fost una dintre cele câteva reflecții, Keene le-a cerut elevilor săi din clasele a 10-a, a 11-a și a 12-a să scrie pe tema atentatelor din școală. Keene a fost în deplinătatea facultăților mintale în acea dimineață, a spus el pentru The Washington Post într-un interviu. „Există fenomenul de atentat în masă peste tot, din păcate”, a spus Keene. „Așa că, fiind profesor de psihologie, am spus: „Pot lega asta într-un plan de lecție.”
Keene a spus că lecția, pe care a conceput-o în acea dimineață, a fost menită să-și încurajeze studenții din Orange County, Florida, să-și împărtășească percepțiile cu privire la epidemia de violență cu arme din școlile din SUA. Alte întrebări le-au cerut elevilor să scrie „ce fel de „acțiuni pozitive”” ar putea întreprinde pentru a preveni atacurile în masă. O notă de la sfârșitul sarcinii spunea că „în nici un caz nu are scopul de a te „supăra/afecta”!”
În acea după-amiază, Keene a fost concediat. Un administrator al școlii l-a tras deoparte în perioada următoare și i-a spus că misiunea lui a făcut ca mai mulți elevi să se plângă consilierilor lor, a spus el. I s-a cerut să nu mai predea planul de lecție inspirat de atacurile din școli. La sfârșitul zilei, Keene a spus că conducerea școlii i-a cerut fie să demisioneze, fie va fi concediat. Keene a spus că a refuzat să demisioneze, pentru că nu credea că a făcut ceva rău.
Școlile publice din Orange County au confirmat că Keene, un angajat stagiar la Dr. Phillips High School, a fost concediat după ce a dat o „sarcină nepotrivită despre violența școlară”.
Keene, care a spus că a început să predea la Dr. Phillips în ianuarie, a spus că lecția a fost în conformitate cu filozofia lui obișnuită de a-și încuraja studenții să „gândească singuri” și să „găsească o soluție pozitivă” la probleme. El a spus că a avut succes în lecțiile anterioare, cerând elevilor să scrie reflecții despre utilizarea rețelelor sociale și s-a gândit că va adopta aceeași abordare cu planul său de lecție inspirat de atacurile din școală.
„Am spus: „Cum putem remedia această situație? Cum te afectează sau nu te afectează?”, a spus Keene. „Și așa am abordat-o. Și mă gândesc în sinea mea: „Cum naiba ar putea asta să-i supere pe studenții de 16, 17, 18 ani?””.
Keene a susținut că elevii săi de liceu ar fi trebuit să fie pregătiți să discute subiectele eseurilor pe care le-a prezentat, pe care le-a introdus în partea de sus a temei scriind: „AZI... AVEM UN „OM ÎNARMAT” ÎN CAMPUSUL NOSTRU.” Înainte de a prezenta instrucțiunile, el a spus că a vorbit cu studenții săi despre viitorul exercițiu unui potențial atac și i-a chestionat despre ce să facă într-o situație asemănătoare.
„Poate fi scos din context, dacă doriți”, a spus Keene pentru The Post. „... Nu am spus doar: „O să mori, așa că scrie-ți necrologul, vei muri în urma atacului din școală.””
Într-o postare pe rețeaua de socializare despre concedierea sa, Keene a acuzat școlile că pun mai „MULT accent pe cenzură și drepturi” decât pe pregătirea studenților pentru lumea reală. Școlile publice din Orange County au investigat incidentul și au confirmat că Keene a încălcat standardele districtului școlar, potrivit unei scrisori din districtul școlar pe care Keene a distribuit-o pe rețelele sociale.
Keene susține că și-a abordat lecția într-un mod adecvat. „Este regretabil, dar este o lume în care trăim – nu o putem ignora”, a spus Keene. „Deci, dacă nu poți vorbi cu un tânăr adult despre asta, care este cel mai bun răspuns?” El plănuiește să meargă la tribunal pentru a contesta concedierea sa, a spus el.