În noul Cod Fiscal acciza pe carburanţi ar putea să nu se mai regăească. O decizie contestată încă din momentul în care a fost introdusă, acciza ar fi trebuit să se regăsească în construcţia de autostrăzi. După apropae doi ani, am rămas şi fără autostrăzi, şi fără bani.
Imediat după anunţul privind introducerea accizei, Dan Şova, ministru al Transporturilor la acea vreme, declara că din banii colectaţi din această acciză se vor putea construi 697 de kilometri de autostradă. Se întâmpla în aprilie 2014.
'S-a născut din partea jurnaliştilor sau din partea societăţii civile, din partea colegilor din Parlament, întrebarea legitimă referitoare la ce se va finanţa din acciză. În primul rând aş lămuri faptul că se vor construi autostrăzi şi acum aş vrea să pun la dispoziţia dumneavoastră să vedeţi cei 697 de kilometri, la care ne-am gândit noi într-o primă variantă că ar putea fi finanţaţi din acciză', a spus ministrul, conform Agerpres.
Dan Şova a arătat că Guvernul, împreună cu Parlamentul, vor stabili în fiecare an care vor fi proiectele finanţate.
Astfel, din acciză urmau să se construiască Autostrada Alexandria - Craiova - 140 de km, Autostrada Craiova - Calafat - 85 km, Târgu Mureş-Târgu Neamţ - 211 km, Gilau-Suplacu de Barcău - 101 km, Bucureşti - Giurgiu - 60 km, Paşcani- Suceava Siret - 100 km.
În iulie 2014, Premierul Victor Ponta admitea că supraaciza la carburanţi - taxa care a iscat numeroase controverse când a fost introdusă, ar putea fi folosită pentru a acoperi gaura din buget, după scăderea CAS.
„Strict ca sustenabilitate - m-am uitat încă o dată pe toate datele - avem anual o încasare suplimentară de 2,6 miliarde din creşterea accizei, 1,5 miliarde din taxa specială pe construcţii şi, am verificat şi acum, faţă de anul trecut, la venituri curente, pe primele şase luni avem 3 miliarde de lei în plus”, a declarat ieri, Victor Ponta, în şedinţa de guvern.