Produse cosmetice fără a avea inscripţionate pe recipient/ambalaj elementele necesare informării consumatorilor sau cu elementele incomplete (numele sau denumirea comercială şi adresa persoanei responsabile; dată de minimă durabilitate sau verificarea simbolului PAO; precauţii speciale; numărul de lot al produsului funcţia produsului cosmetic; funcţia produsului; lista ingredientelor); produse cu dată de minimă durabilitate depăşită; lipsa traducerilor sau traducerea incorectă; practici comerciale înşelătoare. Acestea sunt deficienţele constatate în urma controalelor efectuate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în perioada 22-30.06.2015.
Au fost verificaţi 586 de operatori economici (dintre care: 32 de distribuitori şi 554 de vânzători). La 393 de operatori economici s-au depistat abateri de la prevederile legale. Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 276 amenzi contravenţionale în valoare de 835.600 lei şi 177 avertismente.
Săpun lichid, cu mango doar pe etichetă
Ȋn judeţul Giurgiu inspectorii ANPC au descoperit produse cosmetice fabricate în Bulgaria, cu etichete ale căror informaţii erau traduse în limba română incorect sau incomplet faţă de menţiunile şi informaţiile înscrise pe ambalaj; cremă, şampon hidratant pentru păr – Bulgaria, la care traducerea în limba română a informaţiilor privind funcţia produsului cosmetic era incorectă, conţinând termeni sau cuvinte fără sens: „colagenă marină şi uleiul de măsline alimentează pielea... ferind umiditatea ei” sau „cremă spălătoare de faţă”; apă de parfum, din ale căror etichete cu informaţii în limba română, lipseau avertismentele privind păstrarea produselor departe de surse de aprindere (deşi informaţiile existau pe eticheta originală în limba spaniolă, engleză, bulgară) sau săpun intim, fabricat în Germania, neînsoţit de traducerea în limba română a informaţiilor destinate consumatorilor.
Ȋn judeţul Prahova inspectorii ANPC au descoperit produse cosmetice fără a avea inscripţionate pe recipient/ambalaj elementele necesare informării consumatorilor sau cu elementele incomplete; săpun lichid, prin a cărui eticheta de pe faţă produsului informa consumatorii că este fabricat în UE, în timp ce pe contraeticheta, apărea un producător din China; gel de dus, săpun lichid piersică – mango, fără că respectivele componente să se regăsească pe lista ingredientelor; în plus, la toţi s-au găsit la comercializare produse cosmetice cu autocolante conţinând diverse informatiii lipite peste textul original/de baza, limitând astfel capacitatea de informare a consumatorilor.
Comercianţii din judeţul Neamţ aveau la vânzare rujuri, luciu de buze, fard de obraz şi pentru ochi, fabricate în China, fără să fie însoţite de elementele obligatorii, prevăzute de legislaţie şi necesare informării consumatorilor.
Ȋn Bucureşti, inspectorii ANPC au depistat produse cosmetice (apă de toaletă şi apă de colonie), ce nu aveau înscrise pe etichete numele sau denumirea comercială şi adresa persoanei responsabile cu punerea pe piaţă a produselor sau aveau menţionate pe produsele comercializate (parfumuri) numele sau denumirea comercială şi adresa importatorului.
Ȋn judeţul Neamţ se comercializau produsele cosmetice (rujuri, set rimel şi tuş pentru ochi, antiperspirant, farduri pentru ochi, pastă de dinţi, pudra, apă de parfum, creion dermatograf etc), fără a avea traduse în limba română informaţiile obligatorii necesare consumatorilor.
Sfaturi pentru cei care achiziţionează produse cosmetice:
- să achiziţioneze cosmetice numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamaţie; în plus, produsele originale nu se vând în afară lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau persoane fizice „cu sacoşă”;
- să fie atenţi la preţuri, deoarece preţurile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranţă din filiere paralele;
- să verifice dacă integritatea şi calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt şanse mari că un produs zis „de lux”, ambalat în pungă de plastic sau într-o cutie banală, să fie de fapt o contrafacere;
- să examineze cu atenţie eticheta, o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere;
- să ştie că unii producători şi importatori „de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă - hologramă, pentru securizarea lor şi pentru protejarea mărcii;
- să ştie că pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripţionat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piaţă, ori al importatorului de produse din afară UE;
- să ştie că majoritatea produselor trebuie să aibă inscripţionată dată de minimă durabilitate precedată de expresia „A se folosi preferabil înainte de”, urmată de dată sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripţionată această dată, exprimată fie prin luna şi an, fie prin zi, luna şi an, şi cu cifre arabe;
- să ştie că anumite produse precum cremele, nu au dată de minimă durabilitate, ci au inscripţionat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menţionată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranţă, în luni de zile (6, 12, 24 luni de ex);
- să ştie că sunt produse la care dată de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni şi atunci această nu se mai menţionează (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele);
- să citească cu atenţie eticheta şi să ţină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.