CFR are probleme mari. Trenurile circulă cu o medie de 40 de kilometri la oră. Reabilitarea infrastructurii feroviare stagnează de doi ani. CFR Marfă se bate la licitații cu competitori ajutați din interior. Și pierde de cele mai multe ori.
Faptul că CFR este căpușată de ani de zile nu mai este o surpriză pentru nimeni.
În ultima perioadă însă, de la directori ai regionalelor CFR, pănă la firme care au trăit de pe urma operatorului naţional, la Eugen Nicolaiciuc, supranumit şi „ţarul CFR”, toţi au probleme cu legea, fie că sunt în arest preventiv, fie au dosare grele pe rol.
Directori CFR cu probleme
Fostul director al CFR, Mihai Necolaiciuc a fost condamnat, miercuri, la 10 ani de închisoare cu executare pentru contractele de achiziţii încheiate în perioada în care a fost director general al CFR. Decizia nu este definitivă. Potrivit DNA, Necolaiciuc ar fi făcut achiziţii ilegale de peste 18 milioane de euro. Dosarul este de cinci ani pe masa magistraţilor Judecătoriei Sectorului 1, iar decizia poate fi atacată.
În martie 2015, procurorii DNA Brașov au dispus trimiterea în judecată a lui Rădulescu Gheorghe, directorul S.R.T.F.C. Brașov – C.F.R. Călători S.A., a lui Secară Vasile, președintele directoratului S.N.T.F.C. C.F.R. Călători S.A., precum şi a a inculpatului Berindean Nicolae, șef oficiu juridic al S.N.T.F.C. C.F.R. Călători S.A.
În aprilie 2015, Alexandru Gavriş, director de tracţiune în cadrul CFR Călători, Gabriel Protopopu, director general şi Daniel Cosmineanu, şef Birou Aprovizionare, alături de alte douăsprezece persoane, au fost trimişi în judecată de procurorii anticorupţie. Aceştia sunt acuzaţi că ar fi prejudiciat societatea de stat cu peste două sute de mii de lei.
Lista directorilor este încheiată de firme care ani de zile au trăit de pe urma CFR. Printre acestea, cele mai importante – GFR şi Regiotrans. Mai mult, în 2013, GFR a fost la un pas să cumpere 50% din CFR Marfă.
Regiotrans, 80 de milioane de euro de la stat
În februarie 2015, DNA a făcut mai multe rețineri cu suspiciunea de mită și de folosire a informațiilor în scopul de obținere de foloase. În același dosar a început urmărirea penală a directorilor companiei private Regiotrans. Potrivit procurorilor, compania privată a beneficiat de subvenții de la bugetul statului în baza mai multor acte normative, pentru acoperirea diferenței dintre tarifele stabilite pentru transportul feroviar de călători și costurile reale de transport.
Astfel, pentru 2009 și 2010, Regiotrans obținuse subvenții de la statul român în valoare de 80 de milioane de euro. Toate acestea în condițiile în care, la acel moment, la CFR se făceau concedieri în masă. Câți bani au mai obținut între timp prin această metodă?
GFR, de la proprietarul CFR Marfă, la închisoare
Grup Feroviar Român a devenit, în timp, principalul concurent al CFR Marfă, pe care şi-a dorit chiar să îl cumpere. În perioada în care era ministru, Dan Şova a recunoscut şi faptul că licitaţii de 2 miliarde de euro au fost anulate din cauza „trucajelor” pentru „prietenii” lui Gruia Stoica. Oficial însă, nimeni nu a pronunţat cuvintele „trucaje” sau „dedicaţii”, ci s-a precizat evaziv că au fost doar nişte „omisiuni”.
În martie 2015, omul de afaceri Gruia Stoica a fost condamanat la patru ani de închisoare şi trei ani interzicerea unor drepturi, pentru cumpărare de influenţă, sentinţa nefiind definitivă.
Anchetatorii au stabilit că, la data de 22 ianuarie 2014, Gruia Stoica, "persoană ce controlează SC GFR SA, membră a grupului Grampet", i-a promis avocatului Doru Boştină că-i va da trei milioane de euro, pentru "a-şi exercita influenţa pe care a lăsat să se creadă că o are asupra directorului general al CFR Marfă (funcţionar public), pentru a-l determina să îşi încalce atribuţiile de serviciu şi să-i comunice preţul oferit de societatea pe care o conduce, la licitaţia din 29 ianuarie 2014, aşadar să divulge date confidenţiale".
Aşadar, se încheie o etapă? Mai există şanse ca CFR Călători şi CFR Marfă să devină companii profitabile?