Ministerului Transporturilor se pregăteşte să privatizeze CFR Marfă şi Tarom. Pentru consultanţa în vederea pregătirii pentru privatizare, Ministerul Transporturilor este gata să ofere1, 2 milioane euro.
În urmă cu o lună, premierul Victor Ponta a declarat că Guvernul a început negocierile cu mai multe companii, printre care Turkish Airlines, pentru vânzarea unui pachet de acţiuni la TAROM, iar statul va păstra 51% din titluri dacă investitorul va fi din afara UE.
Cât priveşte CFR Marfă, autorităţile au anunţat că strategia de privatizare ar putea fi schimbată, astfel încât 51% din acţiunile companiei să fie vândute pe bursă.
CFR Marfă, în pragul colapsului?
Un raport remis presei, atribuit Autorității Feroviare Române dezvăluie realitatea tristă de pe căile ferate române. CFR Marfă nu are strategii sau planuri de acțiune în caz de incidente, personalul nu a mai beneficiat de cursuri de instruire, iar CFR Marfă circulă cu locomotive ieșite din uz.
Astfel, CFR Marfă operează cu 648 de vehicule motoare cu termenul de reparații depășit. Practic, 75% din parcul activ al CFR Marfă nu îndeplinește condițiile pentru a se afla în circulație.
Potrivit raportului atribuit Autorității, în ultimul an, au fost analizate 429 de astfel de cazuri – locomotive care au nevoie urgentă de reparații. În plus, precizează AFER, dispozitivele care ar trebui să asigure siguranța circulației nu au vizele periodice prevăzute de lege.
O directivă a Comisie Europene avertizează că locomotivele care nu au avizele la zi nu au voie să circule pe calea ferată. Surse din Ministerul Transporturilor au declarat pentru mariustuca.ro că, în toamna acestui an, această directivă a CE ar putea să tragă pe dreapta locomotivele cu probleme. Vorbim, practic, de 75% din parcul activ al CFR Marfă.
Compania Tarom trebuie restructurată
La începutul anului, Ioan Rus, pe atunci ministru al Transporturilor, declara că situaţia Tarom nu este deloc roz, dar că nici nu îndrazneşte să se gândească la faliment
”TAROM este într-o situaţie în care obligatoriu va trebui un proces de restructurare extrem de solid. Am avut discuţii cu mai multe firme mari care să ne asiste în interiorul unui astfel de program de restructurare şi de reaşezare a acestei companii pe variante existenţiale viabile. TAROM înregistrează pierderi în acest moment. Ce s-a întâmplat în jurul nostru cu compania similară bulgară, cu compania similară ungurească etc. - falimentul adică - nu mi se pare soluţia pe care noi să o acceptăm', a explicat Rus.