Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT) apreciază demersul Guvernului României de a oferi ajutor de stat operatorilor economici din domeniul audiovizual, dar punctează că un astfel de sprijin ar fi benefic şi util şi în domeniul stirilor online si al presei scrise.
Guvernul a aprobat, miercurea trecută, o ordonanţă de urgenţă care stabileşte schema ajutorului de stat, arătând că urmăreşte susţinerea operatorilor economici din domeniul audiovizual care produc şi difuzează emisiuni cu specific de informare, educare şi cultural de interes public. Operatorii economici din domeniul audiovizual vor putea beneficia astfel de finanţare în baza unei scheme de ajutor de stat al cărui buget va fi în sumă de 67,5 milioane de lei, respectiv echivalentul a 15 milioane de euro, cu posibilitatea suplimentării acestuia. Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de stat este 1 iulie 2015-31 decembrie 2016, însă va putea fi prelungită.
“Emisiuni sau articole informative, culturale si educative de interes public sunt difuzate atat prin intermediul audiovizualului (radio si TV), cat si prin intermediul presei scrise tiparite si al mediului online. Cele doua medii mentionate, presa scrisa tiparita si mediul online, se confrunta cu o serie de dificultati persistente si severe, aceste medii alocand resurse financiare si umane importante pentru productia si distribuirea de programe informative, culturale sau educative, articole care in termeni economici sunt mai putin eficiente (au valoare comerciala mult redusa comparativ cu articole sau materiale de divertisment)”, precizează BRAT într-un comunicat.
BRAT aprecieză, totodată, că oferirea de ajutor de stat in domeniul audiovizualului, fara a sprijini in egala masura domeniul presei scrise si al mediului online, va crea dezechilibre semnificative in mass media si va aduce un avantaj economic domeniului audiovizual.
“Pentru a-si atinge cat mai bine obiectivul de a oferi publicului larg continut de calitate, informativ, cultural si educativ, Guvernul trebuie sa aiba in vedere ca diseminarea acestui tip de continut se realizeaza prin intermediul tuturor celor 4 medii (tv, radio, presa scrisa, online). Astfel, oferirea ajutorului de stat echilibrat intre cele 4 medii poate fi solutia otima pentru atingerea obiectivului asumat. Criteriile de alocare a acestor ajutoare de stat, pe de o parte intre cele 4 medii (tv, radio, presa scrisa, online), cat si in interiorul fiecarui mediu intre diversele posturi tv, statii radio, publicatii, siteuri de continut, trebuie si pot fi realizate pe criterii de performanta, transparenta si independenta, care sa asigure impartialitatea si corectitudinea alocarii acestor fonduri”, se mai arată în comunicatul BRAT.
O poziţie similară a susţinut şi IAA România, o asociatie profesionala a companiilor din industria de marketing si comunicare, ce reprezintă interesele a peste 130 de companii din domeniu . “Prin insasi natura sa, ajutorul de stat, creeaza un avantaj competitiv selectiv si distorsioneaza libera concurenta. Selectivitatea creata prin sprijinirea unor categorii de companii din domeniul audiovizual in detrimentul altora poate crea dezechilibre majore atat in ceea ce priveste libera concurenta, poate conduce la influentarea continutului audiovizual si, in ultima instanta, la cenzura. Orice set de criterii care sa asigure transparenta si corectitudine in atribuirea unui astfel de ajutor trebuie construit pe baza masuratorilor si rezultatelor de performanta a fiecarui mijloc mass media in parte, masuratori desfasurate pe baza unor standarde internationale agreate de toate companiile active pe piata de media si comunicare”, precizează IAA.