La împlinirea a 400 de ani de la nașterea marelui dramaturg francez Molière, Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova deschide stagiunea 2022 / 2023 cu spectacolul AVARUL, un text tradus special pentru acest eveniment de către Vlad Russo.
Comedia Avarul poartă semnătura regizorului Felix Alexa, scenografia îi aparține Andradei Chiriac, iar Claudiu Bleonț este interpretul rolului principal.
Premiera spectacolului va avea loc în data de 15 octombrie 2022, ora 19:00, la Sala „Amza Pellea” a Teatrul Național din Craiova.
În Avarul, Molière reia motivul comediei antice a lui Plaut, Aulularia (Ulcica), din care păstrează tema avariției și personajul principal, Harpagon, un văduv nemaipomenit de zgârcit, un om egoist, obsedat de bani, ale cărui acțiuni sunt pe cât de odioase, pe atât de ridicole. Acțiunea se petrece la Paris, în casa lui Harpagon, care păzește cu sfințenie banii pe care-i are și pe care-i ține ascunși, dar din care face și cămătărie. Este paralizat de frică să nu-și piardă comoara și verifică permanent locul unde și-a ascuns banii. Avariția lui pune în pericol poveștile de iubire care se înfiripaseră între fiica lui, Élise, îndrăgostită de Valère, un domn napolitan aflat în slujba tatălui său și Cléante, fiul lui, care dorește să o ia de soție pe Mariane, o tânără orfană fără avere, dar pe care o pețitoare plănuise să i-o propună ca soție. Copiii lui Harpagon știu că zgârcenia tatălui lor nu le va permite niciodată să se căsătorească cu cei de care s-au îndrăgostit, pentru că nu aveau avere. Pentru Élise aranjase o căsătorie cu un domn în vârstă, Anselme, care nu avea pretenție la zestre, iar fiului său îi rezervase deja o văduvă bogată. Când fiul încearcă să împrumute banii care i-ar aduce independența, descoperă că acel cămătar cu nu este altcineva decât Harpagon.
„Capodoperă a lui Molière, Avarul devine astăzi un text mult mai nuanțat decât a fost considerat timp de secole, mai imprevizibil și chiar premonitoriu. Și asta pentru că în lumea actuală, la 400 ani de la nașterea lui Molière, la ceas aniversar, Avarul capătă noi valențe tragi-comice, se transformă într-o imagine cinică și aproape clinică a prezentului imediat.
Acest text celebru se revelează acum drept radiografie minuțioasă, detaliată, plină de umor negru, a unui delir paranoic ce a cuprins omenirea.
Niciun personaj din Avarul nu este complet inocent, după cum nici lui Harpagon nu-i lipsește o urmă de umanitate, chiar dacă deformată uneori.
Duplicitatea este trăsătura principală a lumii în care trăim și ea transpare în orice detaliu al spectacolului meu. O duplicitate a personajelor, a spațiului în continuă transformare, a pasiunilor și a dorințelor intens exprimate, dar totuși, efemere. O duplicitate care se multiplică și se rafinează subtil, ca o boală nevăzută.
Avarul este pentru mine, imaginea unei lumi aflată în descompunere, cu un aparent happy end, de circumstanță. O iluzie a fericirii, de fapt.”
Felix Alexa