Zilnic, suntem bombardaţi cu mesaje despre cum putem avea grijă de sănătatea noastră: să bem suficiente lichide, să mâncăm sănătos, să facem mişcare. Dar cât este de sănătos ceea ce bem şi ce mâncăm şi cum putem să ne informăm corect despre ceea ce consumăm?
mariustuca.ro începe astăzi o campanie jurnalistică al cărei scop este informarea corectă, mai multă grijă, respect şi transparenţă din partea celor care produc şi vând produse, dar şi a instituţiilor cu atribuţii de verificare şi control faţă de noi, consumatorii finali. De ce este important acest lucru? În primul rând pentru că este vorba despre sănătatea noastră. Şi am să vă relatez un caz.
Într-o zi, o cunoştinţă merge la un hypermarket din Bucureşti pentru a cumpăra carne. O cumpără, ajunge cu ea acasă şi o desface. Avea un miros respingător şi o culoare dubioasă. Revoltată, sună la Protecţia Consumatorului, iar de acolo este redirecţionată către Agenţia Sanitar Veterinară. Face o sesizare, iar după o zi, primeşte pe mail o informare din partea Direcţiei Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Bucureşti în care o anunţă că în urma verificărilor la magazinul în cauză şi a lotului de carne (!) din care provenea şi bucata cumpărată, inspectorii nu au constatat modificări de culoare, aspect şi miros, deşi cea de acasă se făcuse între timp verde. În finalul documentului, inspectorii ţin să precizeze că nimeni nu a mai făcut vreo reclamaţie similară.
Mai mult, la insistenţa de a duce carnea cumpărată la analize i s-a sugerat că durează mult şi costă bani. De aici, până la lehamite şi neîncredere nu a mai fost decât un pas: nu merită efortul, sunt toţi mână în mână. Şi nu ar fi singurul caz când vezi negru şi ţi se spune că e alb.
Dreptul la sănătate şi produse sigure
Din păcate, suspiciunile sunt îndreptăţite. Avea vreo importanţă dacă era o singură sesizare sau o sută? E dreptul fiecăruia dintre noi de a ne proteja sănătatea şi există acte normative care prevăd în mod expres obligaţia operatorilor economici de a pune pe piaţă numai produse sau servicii sigure pentru consumatori.
Unul dintre ele, Ordonanţa privind protecţia consumatorului, interzice comercializarea de produse sau prestarea de servicii care, utilizate în condiţii normale, pot pune în pericol viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor.
Mai mult, acelaşi act normativ prevede că statul, prin mijloacele prevăzute de lege, protejează cetăţenii în calitatea lor de consumatori, asigurând cadrul necesar accesului neîngrădit la produse şi servicii, informării lor complete despre caracteristicile esenţiale ale acestora, apărării şi asigurării drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor fizice împotriva unor practici incorecte, participării acestora la fundamentarea şi luarea deciziilor ce îi interesează în calitate de consumatori.
De asemenea, Codul consumului (Legea 296/2004, republicată), prevede că unul dintre drepturile consumatorilor este de a fi protejaţi împotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un serviciu care ar putea să le prejudicieze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le aducă atingere drepturilor şi intereselor legitime.