După modelul colegilor din Galaţi şi Timişoara, studenţii bucureşteni au ocupat și ei, noaptea trecută, amfiteatrul Facultăţii de Istorie. Potrivit ANOSR, acţiunea de protest a tinerilor nu are limită de timp. Ministrul Educaţiei va avea joi o întâlnire cu studenţii.
Informații și imagini în timp real din timpul protestelor pot fi accesate aici
Studenţii sunt nemulţumiţi de faptul că opiniile lor nu mai sunt ascultate în universităţi, că subfinanţarea educaţiei a produs efecte catastrofale asupra calităţii şi relevanţei studiilor universitare şi că taxele din universităţi au devenit insuportabile pentru studenţi, rata de abandon universitar ajungând la 40%.
„După ani de zile în care părerile noastre nu au mai contat, ne-a ajuns cuţitul la os şi vrem să ne luăm universităţile înapoi. Universităţile sunt făcute să deservească studenţii şi nu invers, iar situaţia catastrofală în care a ajuns sistemul de universitar ne face să nu mai putem accepta declinul continuu care caracterizează şcoala românească. Parlamentari, miniştri, preşedinţi, primari şi alţi reprezentanţi ai poporului, toţi şi-au asumat atât în discursuri electorale, cât şi în legi nerespectate, că educaţia trebuie să fie o prioritate pentru România, însă niciunul nu a mişcat un deget pentru asta. Începând de azi, luăm noi soarta sistemului universitar românesc în mâinile noastre şi refuzăm să părăsim universităţile până nu se găsesc soluţii la problemele semnalate de noi”, a spus Cristi Popescu, preşedinte ANOSR.
Revendicările studenţilor:
- Creşterea finanţării educaţiei şi asumarea reală de către Parlamentul şi Guvernul României a alocării a 6% din PIB pentru Educaţie, aşa cum prevede legea;
- Includerea studenţilor în proporţie de 25% din electori în alegerea rectorilor, a decanilor şi includerea acestora în aceeaşi proporţie în Consiliile Departamentelor din facultăţi
– locul în care se iau decizii cu privire la curricula şi planurile de învăţământ;
- Creşterea investiţiilor în servicii pentru studenţi: creşterea burselor, în special a burselor sociale, investiţii în construcţii de noi cămine şi cantine şi investiţii în repararea şi modernizarea celor existente;
- Implementarea reală a unui învăţământ centrat pe student, profesorii nemaifiind simpli oratori a unor cursuri prăfuite de timp, ci cei care creează medii de învăţare pentru studenţi pentru ca aceştia să dobândească abilităţi şi competenţe, învăţând cum să folosescă informaţiile de la curs, nu doar să le reproducă;
- Reforma curriculară din universităţi, pentru a face programele de învăţământ relevante pentru piaţa muncii şi pentru nevoile şi interesele studenţilor de azi;
- Implicarea studenţilor în toate procesele de asiguare a calităţii, la nivel intern şi extern, atât la evaluari ale instituţiilor de învăţământ superior, cât şi în evaluări ale programelor de studii;
- Respectarea de către universităţi şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice a „Statutului Studentului”, care conţine toate drepturile şi obligaţiile studenţilor, şi depunerea de eforturi pentru sancţionarea universităţilor care încalcă flagrant drepturile studenţilor;
- Respectarea dreptului la liberă exprimare a studenţilor de către universităţi şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, prin asumarea rolului de cultivator al spiritului critic în rândul noilor generaţii, în contextul în care tot mai mulţi studenţi care au curajul să spună problemele din universităţi sau mediul universitar românesc sunt sancţionaţi.