La doi ani de la semnarea memorandumului cu asocierea Vinci - Strabag – Aktor, şi pentru a treia oară în ultimii 11 ani, Ministerul Transporturilor se răzgândeşte iarăşi cu autostrada Comarnic – Braşov.
De această dată, ministrul Ioan Rus anunţă că proiectul ar putea fi finanţat din fonduri europene. La Europa FM, Ioan Rus a explicat că, până la găsirea unei soluţii care să uşureze traficul către munte, Ministerul Transporturilor vrea să construiască o şosea noua către Braşov, paralelă cu DN1.
Aşadar, în loc de autostradă, românii vor primi un drum naţional. Nici acela foarte util, întrucât, aşa cum a mai explicat ministrul Ioan Rus, acesta nu va putea fi folosit de cei care au nevoie să ajungă în staţiunile de pe Valea Prahovei, ci doar pentru un traseu "direct" Braşov – Bucureşti.
Scurtă istorie
În 2013, Ministerul Transporturilor a semnat o înţelegere cu grupul Vinci - Strabag – Aktor pentru construirea a 53 de kilometri, între Comarnic şi Braşov, în parteneriat public privat, pentru un cost total de 8,5 miliarde de euro. Statul român urma să plătească, în rate, această sumă, timp de 26 de ani.
Autostrada Comarnic Braşov ar trebui să fie continuarea autostrăzii Bucureşti - Ploieşti, care nici măcar după 7 ani, nu are intrare în Capitală.
Şantierul pentru autostrada Comarnic – Braşov ar fi trebuit deschis în aprilie 2014. În decembrie 2013, premierul Victor Ponta se întâlnea, la Guvern, cu reprezentanţii consorţiului Aktor-Strabag-Vinci pentru semnarea memorandumului.
La un preţ - record de 160 de milioane de euro pe kilometru, pentru finanţarea Comarnic - Braşov, chiar şi un eventual consorţiu format din BRD-Raiffeisen şi Erste Grup prin BCR ar avea urgent nevoie de susţinerea BERD şi BEI în vederea credibilizării unui proiect dintr-o ţară nu foarte bogată şi cu un mare servicu al datoriei externe plasat pe o economie nesustenabilă şi fără mari diversificări, zone, de obţinere a valutelor.
De altfel, băncile au privit cu suspiciune înspre Comarnic – Braşov, pentru că nici măcar studiul de fezabilitate nu a fost întocmit cu profesionalism, fiind făcut pe genunchi. O altă problemă este reprezentată de finanţarea unui astfel de proiect pe 26 de ani, într-o ţară care e imprevizibilă şi se “suceşte” de la un Guvern la altul, cu scandaluri nesfârşite de corupţie şi miniştri aruncaţi în închisoare.