Ministerul Transporturilor (MT) a transmis Comisiei Europene varianta revizuită a Master Planului General de Transport cu observaţiile şi comentariile integrate. Astfel, documentul prevede proiecte de dezvoltare în valoare totală de 43,5 miliarde de euro pentru toate sectoarele de transport.
Autostrăzi şi alte drumuri
Potrivit Master Planului aprobat de Bruxelles, în perioada 2015 – 2030 se vor construi peste 1.200 de kilometri de autostradă, 1.900 de kilometri de drum expres, drumuri Transregio şi Transeuro, cât şi Variante Ocolitoare.
Valoarea totală a proiectelor infrastructurii rutiere se ridică la peste 26 miliarde de euro. Pentru proiectele de autostrăzi au fost calculaţi 13,254 miliarde de euro.
Care sunt priorităţile
Conform noii Strategii de Implementare, prioritizarea proiectelor de infrastructură rutieră au în cap de listă (în sfârşit) autostrada Sibiu - Piteşti. Cu toate acestea, tot strategia mai arată că lucrările sunt planificate să înceapă abia din 2017, asta pentru că Studiul de fezabilitate nu este gata, ba nici nu a fost încă semnat contractul pentru că în cursul procedurii de licitaţie publică s-au depus contestaţii.
Pe locul doi este autostrada Bacău - Paşcani, iar pe trei se regăseşte autostrada Comarnic - Braşov, cu un cost recalculat în jos la aproape 1 miliard de euro (faţă de 1,8 miliarde de euro în cazul actualei concesiuni controversate cu Vinci - Aktor - Strabag).
Următoarele autostrăzi pe listă, în ordinea punctajelor obţinute, sunt: Suplacu de Barcău - Borş (Oradea), Tg Neamţ - Iaşi - Ungheni, Nadaselu - Suplacu de Barcău, Craiova - Piteşti, Tg Mureş - Tg. Neamţ, Inelul de autostradă de centură Bucureşti (A0), Braşov - Bacău şi Ploieşti Comarnic.
În ceea ce priveşte lista proiectelor prioritare de drum expres, pe primul loc se afla modernizarea Centurii Sud Bucureşti la patru benzi. Apoi urmează proiectele care vor forma legătura Moldovei cu Muntenia, drumurile expres de la Ploieşti - Buzău - Focşani - Bacău şi apoi Paşcani - Suceava.