Preşedintele Klaus Iohannis a plecat, joi, la reuniunea extraordinară a Consiliului European de la Bruxelles convocată de preşedintele Consiliului European, Donald Tusk, după naufragiile care au avut loc în ultima perioadă în Marea Mediterană soldate cu peste 1.000 de morţi.
Cotidianul România Liberă a scris că Iohannis a închiriat pentru deplasarea la Bruxelles un avion Challenger 300 cu 9 locuri care a fost fabricat în 2009 şi care aparţine companiei Toyo Aviation.
"Compania susţine, potrivit propriului site, că îşi propune să redefinească stilul de călătorie bussines, la un nivel superior clasei VIP", notează România Liberă.
Dan Mihalache, şeful cancelariei prezidenţiale, a negat însă că ar fi vorba de un avion de lux şi a explicat că, având în vedere componenta delegaţiei - preşedinte, Leonard Orban ci Lazăr Comanescu, "e normal să fi închiriat un avion de 9 locuri".
El a explicat că în momentul de fata preşedintele nu are la dispoziţie niciun fel de aeronavă şi pentru orice deplasare se închiriază un avion.
În condiţiile în care închirierea unui avion de dimensiuni mari de la Tarom ar fi costat 400.000 lei şi a unuia mic, de 9 locuri, 140.000 lei, aeronava de la Toyo Aviation a fost "o soluţie absolut logică pentru deplasarea la Consiliul European de la Bruxelles", a argumentat Dan Mihalache.
Dan Mihalache a arătat cu degetul spre fostul preşedinte, afirmând că "graţie moştenirii lui Traian Băsescu" s-a ajuns în situaţia în care demnitarii statului român nu au la dispoziţie un avion pentru deplasările externe.
"L-aş întreba pe fostul titular de la Cotroceni de ce România a ajuns în starea" aceasta, a acuzat Mihalache, care spune că îi este "ruşine" când se afla pe aeroportul din Bruxelles şi vede că "tari mult mai mici decât noi au avioane ale statului".
Februarie 2013
„Telenovela” aeronavei prezidenţiale a început în februarie 2013, în mandatul ministrului Relu Fenechiu.
"Am fost surprins să aflu că aceste costuri sunt suportate de la bugetul de stat. Ustură la buzunare, dar va ustura pe dumneavoastră pe toţi, ca de acolo plătiţi, nu de la mine. Plătim 7 milioane de euro doar costuri de mentenanţa", a declarat Fenechiu în cadrul unui interviu televizat. O lună mai târziu, preşedintele Traian Băsescu renunţa la zborurile cu Airbus A310.
August 2013
Câteva luni mai târziu, Guvernul şi-a propus să achiziţioneze, cu circa 10 milioane euro, o aeronavă de 12 locuri pentru a fi folosită în deplasările oficiale de către preşedintele României, prim-ministru, preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi miniştri.
Victor Ponta a explicat că România este singura ţară din UE care nu are aeronava oficială, iar pentru astfel de zboruri este închiriată o aeronavă de dimensiuni mai mari de laTarom.
"De zece milioane - treisprezece sunt puse în buget - încercam să avem o aeronavă de 12 locuri care să reducă costurile de deplasare ale preşedintelui, primului-ministru, preşedinţii celor două Camere şi ale miniştrilor, aşa cum au toate ţările din zonă, toate mult mai mici decât România. Ne costă mult mai mult să mergem de fiecare dată cu aeronava închiriată", a declarat, la acea vreme, premierul Victor Ponta.
Între timp, din lipsa banilor, oficialii români continuă să efectueze zboruri cu ajutorul aeronavelor închiriate.