Un producător de brânză britanic și-a vândut afacerea unui rival mai mare pentru a recâștiga accesul la clienții din Uniunea Europeană, după ce Brexitul i-a lăsat o gaură neagră estimată la 600.000 de lire sterline în vânzări pierdute în UE.
Simon Spurrell, care a făcut prima pagină a ziarelor când a evidențiat costurile prohibitive de export după ieșirea Marii Britanii de pe piața unică, va rămâne director general al Cheshire Cheese Company din Macclesfield și va păstra o acțiune în afacere.
Noul său proprietar, colegul producător de familie din nord-vestul Angliei, Joseph Heler Cheese, și-a menținut prezența în UE ca urmare a operațiunilor sale mai mari și a centrului său de distribuție din Țările de Jos, despre care Spurrell speră că va face din nou viabilă furnizarea clienților europeni.
Spurrell a spus că este încântat să se întoarcă pe continent după o absență de doi ani, dar încă nu poate să creadă cum a distrus guvernul firme mici ca a lui cu decizia lor de a merge la un Brexit dur.
„Tristul este că întreprinderile mici ca a noastră nu pot avea acces la UE”, a spus el. „Vânzarea companiei este o soluție excelentă... asigură viitorul companiei cu un producător de brânză istoric.
„Dar încă mă simt foarte dezamăgit și amar dezamăgit de faptul că am avut atât de multe conversații cu Departamentul pentru Comerț Internațional și cu miniștrii guvernamentali și nu se întâmplă nimic.
„Sunt impotenți din cauza politicii lor de Brexit. Sunt atât de anti-europeni încât nici măcar nu vor discuta despre rezolvarea unei înțelegeri mai bune. Obținerea accesului la piața unică trebuie să fie primul pas.”
Camioanele fac coadă în portul Dover în februarie.
Brexitul este o cauză majoră a revenirii Marii Britanii la austeritate, spune economistul senior
Spurrell susține că, după campania sa în presă de anul trecut pentru a-și evidenția cazul, numeroase persoane i s-au spus că Boris Johnson s-a referit la el drept „acel nenorocit de brânză”.
Departamentele guvernamentale l-au sfătuit să caute noi afaceri pe „piețele emergente”, un consilier despre care el a spus că este ridicol, având în vedere piața uriașă de la ușa Marii Britanii.
Spurrell a fondat afacerea în 2010, vânzând camioane de brânză ambalate în ceară și a strâns numeroase premii pentru 15 soiuri artizanale, inclusiv cheddar, cheshire și albastru regal.
A crescut cu aproximativ 30% pe an, iar până în 2019 el a decis să investească 1 milion de lire sterline într-un depozit din Macclesfield pentru a onora comenzile în Europa pentru produse preferate de multă vreme, inclusiv whisky irlandez și cheddar cu ghimbir, câștigător de aur la International Cheese Awards.
Dar, atunci când regulile de export Brexit au intrat în vigoare, el a fost lovit cu taxe pentru certificatele veterinare de până la 180 de lire sterline pentru comenzile cu amănuntul către consumatorii din UE – chiar și pentru cei care cumpără pachete de cadou personale în valoare de 30 de lire sterline – făcând afacerea lui neviabilă peste noapte.
În 2021, primul an al operațiunilor de tranzacționare Brexit, a pierdut 240.000 de lire sterline în afaceri cu ridicata și de consum în Europa și se uita la o altă reținere de 350.000 de lire sterline în acest an.
Și, deși creșterea cererii interne în timpul pandemiei a amortizat pierderile, el nu a putut vedea o cale de întoarcere pe piața unică ca o afacere mică.
Spurrell a spus că alianța cu Joseph Heler, o preocupare mult mai mare, a oferit mijloace strategice de a face față barierelor comerciale costisitoare din Brexit.
„Dacă sunteți suficient de mare, puteți atenua costurile crescute, deoarece costul documentelor pentru un palet de brânză poate fi repartizat pe 100 de paleți. De asemenea, va beneficia toți clienții din UE, deoarece aceștia pot obține o rată de livrare locală”, a adăugat el.
El a spus că afacerea, care a fost încheiată pentru o sumă nedezvăluită, a fost, de asemenea, o veste excelentă pentru forța de muncă. Tot personalul de la sediul central, producția și depozitul va fi păstrat, în timp ce vor fi create 14 locuri de muncă suplimentare cu normă întreagă și cu normă parțială.
„Am fost foarte îngrijorați de Crăciunul acesta. Nu știam ce se va întâmpla și gândul meu principal a fost pentru toți tipii de aici cu mine. Toți sunt acum îngrijiți de această companie fantastică la care ne-am alăturat... aceasta oferă echipei noastre un pic de siguranță în viitor.”
George Heler, directorul general al grupului Joseph Heler, a declarat: „Suntem încântați să salutăm Cheshire Cheese Company... Împreună, suntem încrezători că îi putem extinde acoperirea în Marea Britanie și Europa.”
Nenumărați consumatori și întreprinderi au fost afectați de costuri suplimentare legate de Brexit începând cu 2020, costurile suplimentare de livrare facând uneori vânzările și achizițiile din Europa extrem de costisitoare.
Analiza recentă a statisticilor comerciale de către Institutul de Cercetare Economică și Socială arată că comerțul din Marea Britanie către UE a fost cu 16% mai mic decât dacă Brexitul nu ar fi avut loc, conform The Guardianx.