O tânără din Piatra Neamţ, medic veterinar, a câştigat pe fond procesul cu o cunoscută firmă de asigurare căreia i-a cerut despăgubiri de peste 3,5 milioane de euro. Femeia a rămas paralizată în urma unui accident rutier care a avut loc în 2009. În plus, femeia, medic veterinar, ar urma să primească lunar şi 13 mii de lei, bani care să îi asigure tratamentul de care are nevoie. Aceasta ar putea fi cea mai mare despăgubire pe care ar urma să o platească o firma de asigurări din România, în condiţiile în care, de cele mai multe ori, în urma unor tragedii rutiere sumele oferite victimelor sau familiilor acestora sunt mici „firimituri“. Decizia nu este însă una definitivă. Şoferul vinovat a fost chiar o rudă apropiată a tinerei, fiind pus sub acuzare pentru vătămare corporală din culpă..
Site-un mariustuca.ro a publicat în articolul „Cât mai COSTĂ în România o VIAŢĂ DE OM?“ faptul că, în urma unor tragedii, familii victimelor sau victimele sunt plimbate de la o uşă la alta pentru a-şi cere drepturile. Şi, după ani buni, în care victimele poartă o luptă zadarnică cu sistemul primesc, în cea mai mare parte de la firmele de asigurări, despăgubiri modice comparativ cu tragedia trăită. Fiecare viață pierdută în accidente rutiere costă România, conform unui raport al Băncii Mondiale, 130.000 de dolari (98.000 de euro), în timp ce pentru un rănit grav pierderile financiare sunt similare. Pe de altă parte, cei care pierd în accidente fiinţe dragi, aşteaptă, chiar şi după pronunţarea sentinţei definitive, să primească sumele derizorii de la asiguratori. Asta în cazul fericit în care le şi primesc. Caz concret: cel al Aureliei Dobrescu- şi-a pierdut în 2010m, în accident soţul- şi care nu a primit nici până acum banii din despăgubiri. Mai exact, între 15.000-20.000 de euro. Printre atâtea lupte politice, schimbări de Coduri Rutiere şi dreptate „cu pipeta“, cui îi mai pasă, în România, cât valorează o viaţă de om?
Despăgubire de două milioane de lei după ce a rămas fără o mână
O altă despăbire-victorie care trebuie reamintită, obţinută tot în urma unui accident rutier, a fost cea în cazul Elenei Ghegeliu. În februarie 2015, Tribunalul Bucureşti a decis ca CNADNR să îi plătească daune materiale de peste două milioane de lei Elenei Ghegeliu, tânăra care şi-a pierdut mâna dreaptă în urma unui accident rutier petrecut în 2006, aceasta obţinând, anul trecut, şi daune morale de un milion de euro.
Tragedia Georgianei Elena Ghegeliu a început în 2006, când şi-a pierdut mâna dreaptă în urma unui accident rutier în timp ce aceasta mergea, împreună cu prietenul ei, spre Braşov. Băiatul a tras de volan spre dreapta, pentru a evita o altă maşină care intrase pe sensul lor de mers. Autoturismul în care se aflau cei doi a lovit un parapet metalic de pe marginea drumului, un fragment din acesta a străpuns portiera dreaptă a maşinii şi i-a intrat tinerei în mână. Aceasta a fost dusă atunci la spital, unde i-a fost amputat braţul drept. Fata a dat în judecată CNADNR şi Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Braşov în aprilie 2012, la Tribunalul Bucureşti, după ce şi-a pierdut mâna dreaptă în urma unui accident rutier petrecut în 2006. Poliţiştii Inspectoratului Judeţean de Poliţie Braşov au început atunci cercetările în acest caz. Ulterior, anchetatorii au stabilit că de vină pentru producerea accidentului ar fi administratorul drumului, care nu a reparat elementele de siguranţă a traficului rutier montate pe acel drum, pe partea dreaptă a sensului de mers spre Braşov.
Iniţial, în 2 iulie 2014, Elena Ghegeliu a înregistrat cererea pentru daune materiale la Tribunalul Constanţa, însă ulterior a retras solicitarea de la această instanţă şi a înregistrat-o, în 28 august, la Tribunalul Bucureşti. Avocatul Elenei Ghegeliu spunea atunci că aceasta solicită de la CNADNR despăgubiri materiale în valoare de două milioane de lei, reprezentând contravaloarea protezelor de care are nevoie pentru mâna care i-a fost amputată în urma accidentului din 2006.
Elena Ghegeliu a mai câştigat un proces cu Compania Naţională de Autrostrăzi
Elena Ghegeliu a mai câştigat un proces cu Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, după ce instanţa supremă a decis, în 11 iunie 2014, ca tânăra să primească daune morale de un milion de euro. Aceeaşi sumă fusese stabilită ca despăgubire şi de către Tribunalul Bucureşti, în aprilie 2013, însă Curtea de Apel Bucureşti a redus suma la 200.000 de euro, printr-o decizie din 27 noiembrie 2013. Hotărârea Curţii de Apel Bucureşti a fost contestată la instanţa supremă, care, în iunie 2014, a dat o decizie irevocabilă. CNADNR anunţa, în 19 iunie 2014, că a plătit suma de 4,4 milioane de lei, echivalentul a un milion de euro, drept daune morale, Elenei Ghegeliu.
Patru morţi, patru ani cu suspendare
În 2010,la intersecţia Bulevardelor Basarabia cu 1 Decembrie, șoferița Andreea Enache a pierdut controlul BMW-ului și a intrat pe contrasens, făcând praf patru persoane nevinovate care se întorceau cu ambulanța BGS, de la obişnuitele şedințele de dializă. După mai bine de patru ani, de aşteptări interminabile pe la poliţie şi pe la uşile tribunalelor, în luna mai 2015, şoferiţa Andreea Enache, cea care a omorât patru persoane în acest accident, a primit patru ani cu suspendare. Însă, cei care au pierdut în accident cele mai dragi ființe au fost despăgubiți de SC Astra Asigurare Reasigurare cu sume cuprinse între 15.000-20.000 de euro, bani pe care nu i-au primit nici până acum.
CAZUL „AMBULANŢA MORŢII“: „În România e mai bine să fii vinovat, ai mai multe drepturi“
Aurelia Dobrescu, femeia care şi-a pierdut în accident soţul a declarat pentru mariustuca.ro că şi-ar dori ca nimeni să nu treacă prin suferinţa de care a avut ea şi familia ei parte în toţi aceşti ani. După accidentul din 7 decembrie 2010, atunci când şi-a pierdut în accident soţul, viaţa Aureliei s-a schimbat radical. Femeia a început, cu mijloacele care i-au stat la îndemână şi pe banii ei, o luptă în căutarea dreptăţii. S-a lovit însă de o zadarnică luptă cu sistemul. „Nu am primit, până acum, niciun ban din asigurări. Ştiu că avocatul discutase cu cei de la firma de asigurări că, banii vor fi primiţi în cinci zile după ce s-a dat sentinţa. Oricum, nimic nu înlocuieşte viaţa unui om... Dar, soţul meu a muncit atâţia ani şi pentru ce? Suntem nişte furnici. Atâta valorăm. Vreau să le spun domnilor judecători că poate, ar trebui, să ne mai asculte şi pe noi, cei nevinovaţi. Ce vină am avut noi în toată tragedia asta? Gândiţi-vă că, noi am fost cei care am pierdut oamenii dragi, la noi a fost durerea. Cred că în România e mai bine să fii vinovat că, sincer vă spun, atunci ai mai multe drepturi. Nu am spus să le taie capul(n.r.- celor care produc accidente şi omoară oameni nevinovaţi). Dar, sentinţele astea nu fac decât să încurajeze astfel de comportamente pe şosele, dar şi să încurajeze firmele de asigurări. De fapt, cu ce i s-a schimbat viaţa şoferiţei care a omorât patru oameni? Ea şi-a văzut liniştită de treabă şi înainte, dar şi acum. Pentru ea (n.r.- şoferiţa Andrea Enache)a fost uşor să spună <<îmi pare rău pentru ce am făcut>>, dar, cu noi cum rămâne? Ce am greşit să pătimim atâtea? În ţara asta, dacă nu ai pile, dacă nu ai relaţii, te mânâncă câinii“, a povestit resemnată şi dezamăgită Aurelia.
„Dacă nu ai bani, mori cu dreptatea în braţe“
În toți acești ani, Aurelia s-a simțit datoare să lupte pentru Gili, cel care i-a fost alături mai bine de 20 de ani. La aflarea sentinței finale - patru ani cu suspendare pentru Andreea Enache - femeia şi-a reamintit toţi aceşti ani de umilinţe şi suferinţă. „Ultima dată, la Curtea de Apel Bucureşti, mi-aş fi dorit ca doamna judecător să ne fi ascultat şi pe noi, aşa pentru ultima dată. Aş fi vrut să ni se dea şi nouă voie să povestim prin tot ceea ce am trecut şi cât am pătimit în toţi aceşti ani. Dar nu. Însă, pe domnişoara Enache a lăsat-o să vorbească. Nu doresc nici duşmanilor duşmanilor mei să treacă prin aşa ceva. Dacă nu ai bani, ajungi cu greu la dreptate“, susţinea cea care şi-a pierdut în accident soţul.
CAZUL DUPLEI: 135.000 de euro o viaţă de om!
A trebuit să treacă aproape un an şi trei luni pentru ca justiţia din România să o condamne pe Anamaria Ştraus, cea care a ucis-o pe trecerea de pietoni pe Tatiana Duplei, o tânără din Republica Moldova. În iulie 2009, afacerista a fost condamnată la doi ani de detenţie cu suspendare şi la plata a 135.000 de euro ca daune morale către familia victimei.
27 martie 2008 a fost ultima zi din viaţa Tatianei Duplei, studenta de 20 de ani din Republica Moldova, a cărei viaţă a fost curmată pe Bulevardul Kiseleff, chiar pe trecerea de pietoni. Puternica maşină de lux a afaceristei Anamaria Ştraus a izbit-o în plin. Lovită la cap şi plină de sânge, tânăra s-a zbătut între viaţă şi moarte. Şoferiţa care a produs accidentul vorbea la telefonul mobil, iar oamenii legii din intersecţii erau „opriţi de proceduri“ în a-i acorda vreun ajutor victimei. Au urmat luni cumplite pentru familia Duplei: durere, lacrimi, tristeţe şi multe probleme financiare. Luni în care Ludmila Duplei, sora victimei- cea care a mers până în pânzele albe, luptând pentru dreptatea surorii ei- a povestit că nu a primit nici măcar un telefon din partea femeii care i-a omorât sora. „Doi ani. Mi se pare atât de puţin. Oricum, fie că erau şapte, fie că erau o mie viaţa surorii mele nu se poate compara cu nimic. Dar, m-aş bucura să fie o lecţie şi pentru astfel de oameni, pentru care nimic nu contează“, a declarat atunci, după aflarea sentinţei, Ludmila Duplei.
CAZUL ANDRONIE: 35.000 de euro daune morale
Andrei Andronie, fiul de bancher care a ucis două persoane într-un accident de circulaţie petrecut în luna noiembrie 2011, pe Calea Floreasca, a fost condamnat definitiv la 7 ani de închisoare. De asemenea, acesta trebuie să plătească şi daune morale în valoare de 35.000 de euro familiilor victimelor - o tânără de 22 de ani şi un sofer de taxi.
Pe 5 noiembrie 2011, Andrei Andronie (20) de ani a omorât într-un accident doi tineri nevinovaţi. Fiu de bancher şi, pe atunci, student la o universitate din Olanda, vitezomanul gonea pe Calea Floreasca cu 180 km/h la volanul bolidului sau BMW X5. Petrecuse noaptea într-un club de fiţe. Deşi băut, el s-a urcat totuşi la volanul maşinii sale, luand cu el alte două prietene. A apasat pedala de acceleraţie şi a turat şi mai tare bolidul de lux, atunci când un echipaj de poliţie i-a făcut semn să opreasă. În goana nebună, a acroşat un Seat Ibiza şi a ricosat într-un taxi. Ştefan Micu (32 de ani), şoferul taxiului, a murit pe loc. Acelaşi sfârşit l-a avut şi Ana Maria Nistor (22 de ani), tânăra care, în seara tragediei, se urcase în taxi să ajungă acasă.