Citim un contract în grabă, din n motive, ni se pare că totul e în regulă, semnăm. Şi apoi sunt cazuri când apar probleme, nu mici. Lupta dintre cetăţean şi instituţii/companii este de cele mai multe ori greu de dus.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii a impus în sarcina furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice (telefonie, internet, televiziune) obligaţii suplimentare de informare a utilizatorilor cu privire la contractul-cadru.
Acesta trebuie să fie disponibil pe paginile de internet ale operatorilor printr-un link direct de pe pagina principală, cu o denumire sugestivă, furnizorii fiind totodată obligaţi să le înmâneze utilizatorilor, la cerere, o copie a documentului pe care aceştia să o poată studia acasă.
ANCOM îi sfătuieşte pe utilizatori să citească cu atenţie prevederile contractului-cadru şi condiţiile ofertei de care sunt interesaţi, astfel încât, inainte de a merge în magazinele furnizorilor pentru a semna contractul, să fie informaţi despre condiţiile de furnizare a serviciilor pe care le aleg.
Contractul-cadru conţine prevederile generale aplicabile în relaţia dintre un utilizator şi un furnizor de servicii, indiferent de oferta propriu-zisă pentru care optează utilizatorul.
Acesta poate fi alcătuit din mai multe documente, cum ar fi clauze contractuale principale, termeni generali de furnizare a serviciilor, condiţii specifice fiecărui serviciu de comunicaţii electronice oferit, anexe sau broşuri cu tarife pentru servicii şi echipamente.
Fie că sunt interesaţi de serviciul de telefonie, internet sau televiziune, ANCOM sfătuieşte utilizatorii să solicite toate documentele care alcătuiesc contractul, dar şi să le citească.
Totodată, înainte de a semna contratul de telefonie, internet sau televiziune este bine ca utilizatorii să fie atenţi la următoarele informaţii:
– perioada minimă a contractului şi taxele pe care trebuie să le plătească dacă renunţă la contract înainte de expirarea acestei perioade;
– ordinea de consum a resurselor (minute/SMS-uri/MMS-uri/apeluri video);
– perioada de valabilitate a unor extraopţiuni sau a unor bonusuri alocate;
– dacă există servicii suplimentare care se activează automat odată cu activarea serviciului (de exemplu, serviciul de internet pe mobil, serviciul de roaming) şi tarifele aferente acestor servicii;
– dacă există taxe pentru servicii adiţionale (precum tariful de instalare, tariful pentru emiterea facturii detaliate, chirii pentru echipamente);
– daca şi ce restricţionări se aplică la utilizarea anumitor servicii/aplicaţii;
– cum poate fi anunţată o defecţiune şi în ce termen se remediază;
– în ce condiţii se poate suspenda serviciul;
– la ce despăgubiri au dreptul dacă furnizorul nu respectă contractul.
În cazul în care contractele-cadru nu se regasesc pe paginile de internet ale furnizorilor de servicii de telefonie, internet sau televiziune, utilizatorii pot face o sesizare la ANCOM.
Mai multe informaţii din domeniu şi nu numai, la alexradescu.ro, de unde este preluat şi acest articol.