Pentru marea majoritate a oamenilor, distrugerea celui mai mare avion comercial din lume a fost una dintre imaginile cheie la începutul invaziei Rusiei asupra Ucrainei. În februarie, Antonov AN-225 a fost atacat la baza sa din Hostomel, lângă Kiev.
„Visul nu va muri niciodată”, au scris producătorii pe Twitter când a fost distrus.
Acum se pare că au rămas fideli cuvântului lor, compania anunțând că planurile de reconstrucție sunt deja în curs de desfășurare.
Poreclit „Mriya” – ucraineană pentru „vis” – avionul masiv a fost construit în anii 1980 pentru a transporta naveta spațială sovietică.
Viața sa ulterioară, deși puțin mai puțin plină de farmec, a fost la fel de emblematică -- a fost cel mai mare transportator de marfă din lume, cu o capacitate de aproximativ două ori mai mare decât a unui Boeing 747, câștigând statutul de cult printre autoproclamații avgeek. S-a întins până la 84 de metri, sau 275 de picioare, cu cea mai lungă anvergură a aripilor dintre orice avion complet operațional. Până în prezent, este cel mai greu avion construit vreodată.
Distrugerea sa a fost anunțată la 27 februarie 2022, ministrul de externe ucrainean Dmytro Kuleba scriind pe Twitter că „Este posibil ca Rusia ne-a distrus „Mriya”... dar nu vor putea niciodată să ne distrugă visul unui stat european puternic, liber și democratic”.
Compania Antonov a declarat la acea vreme că nu a putut verifica starea avionului, în timp ce jurnalistul CNN Vasco Cotovio a remarcat că nasul a primit aparent „o lovitură directă de artilerie” și a fost „complet distrus” când l-a văzut într-un aprilie. vizita.
"Au fost daune mari la aripi și la unele dintre motoare. Secțiunea din capătul din coadă a fost scutită de orice impact mare și are câteva găuri cauzate fie de schije, fie de gloanțe", a spus el atunci, prezicând că o reparație ar fi puțin probabilă. .
Luni, însă, compania Antonov a anunțat printr-un tweet că proiectul de reconstrucție a început deja, „lucrarea de proiectare” deja în curs. Deși a estimat costurile de reparație, compania a prezis o factură de peste 500 de milioane de euro (502 de milioane de dolari) pentru a-l readuce în aer, promițând mai multe informații „după victorie”.
Compania are deja aproximativ 30% din componentele necesare pentru a construi una nouă, a anunțat.
Inițial, compania ucraineană de apărare de stat Ukroboronprom, care administrează Antonov, a emis o declarație în care estima restaurarea la peste 3 miliarde de dolari -- pe care a promis că o va plăti Rusiei. Reconstrucția ar dura cel puțin cinci ani, se spunea atunci.
Antonov a confirmat ulterior pentru CNN că lucrează la proiect.
„Procesul de reconstrucție a „Mriya” este considerat un proiect internațional, cu participarea întreprinderilor aviatice din diferite țări ale lumii”, a spus prin e-mail.
„Se ia în considerare posibilitatea de a atrage finanțare din diverse surse și se analizează propunerile multor organizații care sunt gata să se alăture proiectului”.
Compania a spus că va coordona cercetarea, proiectarea și asamblarea și a confirmat că există încă unități principale de structură pentru un avion nou care nu au fost distruse.
„Programul se dezvoltă în direcția efectuării unei evaluări de specialitate a acestor unități, pentru calculele și lucrările de proiectare ulterioare”, a scris acesta, adăugând că construcția va avea loc „imediat după victoria Ucrainei”.
Anunțul coincide cu lansarea unei expoziții dedicate avionului pe aeroportul Leipzig/Halle din Germania, care găzduiește alte cinci avioane Antonov. „Lumină și umbră: povestea Antonov” prezintă fotografii ale aeronavei înainte și după distrugerea acesteia, concentrându-se pe priceperea inginerească care s-a pierdut când a fost atacată. Acesta va fi expus până la sfârșitul lunii decembrie.
La deschidere, Oleksiy Makeiev, ambasadorul Ucrainei în Germania, a anunțat că, deși a zburat cu „aproape toate avioanele AN, Mriya a rămas un vis pentru mine”, într-un comunicat publicat de companie.
„Sperăm că va fi restaurat și vom vedea din nou această pasăre puternică pe cer”, a adăugat el.
Între timp, dacă îți lipsește Mriya, poți să-ți construiești propriul model -- sau, cel puțin, propriul tău model. Startup-ul ucrainean Metal Time vinde kituri de proiectare mecanică funcționale ale AN-225. Fiecare a costat 99 de dolari, iar profiturile merg direct către Antonov pentru a finanța reconstrucția Mriya, precum și relocarea angajaților Antonov ale căror case au fost distruse de invazia rusă și formarea noilor piloți și ingineri de aviație ucraineni.
Sursa: CNN