Bechtel, un contract de cel puțin 1,5 MILIARDE DE EURO, de negasit după 2 ani

14 Aug 2015
Bechtel, un contract de cel puțin 1,5 MILIARDE DE EURO, de negasit după 2 ani
 Doi ani au trecut de la sesizările privind dispariția contractului original Bechtel. Aflat inițial la Parchetul General, dosarul Bechtel a ajuns, în octombrie 2013, la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sector 1.

În iulie 2014, a fost trimis la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sector 5 (PJS 5). Câteva luni mai târziu, dosarul Bechtel ajunge la Secția de Poliție 17.

În acest moment, în dosar s-a început urmărirea penală în rem. Mai mult, procurorii au în vedere posibila distrugere a acestui contract, atât a contractului de bază, cât și anexelor acestuia.

“La data de 03.05.2014, organele de cercetare penală au dispus începerea urmăririi penale in rem pentru săvârşirea infracţiunilor de distrugere, neglijenţă în serviciu, abuz în serviciu contra intereselor persoanelor şi furt prev. de art. 217 alin.1, art. 248 şi art. 249 alin.1 din C.pen. de la 1968 şi art. 228 alin.1 din N. C.p., cu aplicarea art. 5 N. C.pen”, arată Parchetul de pe lângă Judecătoria Sectorului 5.

Desigur, în condițiile în care vorbim de un contract care are rang de secret de stat, procurorii care au în lucru acest dosar ar trebui să aibă un certificat ORNISS.

Oficiul pentru Supravegherea Secretelor de Stat este structura SRI cu competenţă generală în ce priveşte coordonarea activităţii şi exercitarea controlului asupra măsurilor privitoare la protecţia informaţiilor clasificate aparţinând autorităţilor şi instituţiilor publice, agenţilor economici şi altor persoane juridice de drept public sau privat.

ORNISS acordă avize pentru persoanele fizice care necesită acces la informaţii clasificate, în baza verificărilor de securitate, efectuate în condiţiile legii.

Cum a început

În mai 2013, pe când Dan Șova rezilia contractul cu americanii, fostul ministru al Marilor Proiecte a promis că va publica întegral Bechtel, cu acte adiționale cu tot.

Surpriza a fost însă cu atât mai mare cu cât, nu numai că a fost făcut public doar un act adițional din 2007, dar originalul Bechtel nu a mai fost de găsit.

Ulterior, Anca Boagiu i-a indicat lui Dan Șova etajul și camera din Ministerul Transporturilor unde va găsi contractul original Bechtel. Șova a spus în continuare că originalul este de negăsit.

la scurt timp, atât Anca Boagiu, cât și Dan Șova au sesizat Parchetului General dispariția acestui contract. Asta se întâmpla în august 2013. Și de atunci, nicio veste despre contractul care a costat statul român, cel puțin oficial 1,5 miliarde de euro.

Faptul că un dosar care ar trebui să elucideze pe ce s-au plătit 1,5 miliarde de euro este plimbat între cele mai mici entităţi de investigare, ridică serioase semne de întrebare. Care sunt motivele acestor tergiversări? Cine plăteşte, totuşi, pentru un contract atât de păgubos?

Un comision interesant

În 2003, România semna unul dintre cele mai păguboase contracte ale statului român – Bechtel. 1,5 miliarde de euro și doar 53 de kilometri de autostradă construiți. Presa a relatat faptul că Simona Neagu a primit un comision de succes de 6 milioane de euro, pentru încheierea acestui contract.

La vremea respectivă, Ion Neagu, rudă cu Simona Neagu, era șeful Comisiei Juridice din Camera Deputaților. Vă reamintim că, prin Parlament, a trecut fără probleme proiectul de Lege privind aprobarea OUG nr. 120/2003 pentru aprobarea demarării de către CNADNR SA a procedurii de negociere cu o singură sursă cu firma Bechtel International INC. în vederea încheierii contractului de proiectare, construire și finanțare a Autostrăzii Brașov – Cluj – Borș.

În 2009 CNADNR a încercat să recupereze, în instanță, comisionul de succes acordat Simonei Neagu. Procesul a fost pierdut de Compania de Drumuri.

Simona Neagu a ajuns avocatul CNADNR ca urmare a unei relații foarte bune cu ministrul de atunci al Ministerului Transporturilor, Miron Mitrea.

Astfel, la vremea respectivă, Simona Neagu a explicat că alegerea să pe postul de consultant al Ministerului Transporturilor se datorează unei „relaţii foarte bune cu Miron Mitrea”.

La rândul său, întrebat dacă o cunoaşte pe avocata Simona Neagu, avocatul care a reprezentat Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale în contractul Bechtel, Miron Mitrea a declarat: „A fost consultant angajat pe care l-am folosit în diferite proiecte de infrastructură. Este un avocat foarte bun în domeniul comercial.

Despre onorariul de suces al doamnei avocat nu pot să vă spun mai nimic, pentru că nu Ministerul Transporturilor a încheiat un contract cu firma sa de avocatură, ci Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale”.

Și au trecut 12 ani de atunci. Bechtel a plecat din România. Statul român a cheltuit 1,5 miliarde de euro pentru 53 de kilometri de autostradă. Iar contractul original este de negăsit.

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră