CNADNR a anunțat demararea procedurii de licitație pentru Comarnic – Brașov. Practic, este vorba de capetele de autostradă, două loturi în lungime de 10 kilometri.
Pentru cei 10 kilometri de autostradă, Compania de Dtumuri se pregătește să ofere 72 de milioane de euro.
Contractele pe care CNADNR dorește să le atribuie arată astfel:
Lot 1: Sector Comarnic - Predeal, km 111+300 - km 115+300, lungime 4.00 km, valoarea estimata a contractului fiind de 166.855.909 lei fara TVA;
> Lot 2: Sector Predeal - Cristian, km 162+300 - km 168+600 si Drum de Legatura, lungime 6,3 km, valoarea estimata a contractului fiind de 149.837.204 lei fara TVA.
Banii ar putea veni de la buget sau din alte surse de finanțare, mai precizează CNADNR. Câștigătorul licitației ar trebui să fie anunțat în luna septembrie.
Durata contractului celor două loturi este de 72 luni, din care 24 luni perioada de proiectare și execuție și 48 luni perioada de garanție a lucrărilor. Aceasta este a patra încercare a CNADNR de a construi autostrada Comarnic = Brașov.
O autostradă cu ghinion
Autostrada Comarnic - Brașov pare blestemată. În luna iunie, Compania de Drumuri a anunțat că proiectul nu se mai face. Nicio bancă din România nu a putut susține financiar proiectul propus de consorțiul câștigător.
Practic, cu un cost total de 1,8 miliarde de euro, Asocierea Aktor-Strabag-Vinci nu a reuşit să bancabilizeze proiectul.
Un asemenea proiect uriaş nu poate fi susţinut de o bancă comercială. Nimeni nu poate lua o asemenea expunere pe un singur proiect, într-o singură ţară, şi aceea destul de fragilă economic, şi pe o asemenea perioadă.
Chiar şi un eventual consorţiu format din BRD-Raiffeisen şi Erste Grup prin BCR ar fi avut urgent nevoie de susţinerea BERD şi BEI în vederea credibilizării unui proiect dintr-o ţară nu foarte bogată şi cu un mare servicu al datoriei externe plasat pe o economie nesustenabilă şi fără mari diversificări, zone, de obţinere a valutelor.
Băncile au privit cu suspiciune înspre Comarnic – Braşov, pentru că nici măcar studiul de fezabilitate nu a fost realizat cu profesionalism, fiind făcut pe genunchi. O altă problemă a reprezentat-o plata anuală de disponibilitate. Aceasta ar fi revenit statului român și s-ar fi ridicat la suma de 200 de milioane de euro pe an. Această sumă ar fi trebuit plătită timp de 26 de ani. Într-o ţară care e imprevizibilă şi se “suceşte” de la un guvern la altul, cu scandaluri nesfârşite de corupţie şi miniştri aruncaţi în închisoare.
Astfel, în 26 de ani, cât ar fi trebuit să dureze concesiunea, statul român ar fi urmat să platească în total 8,45 miliarde de euro pentru cei 53 de km de autostradă între Comarnic si Brasov, adică 160 milioane de euro/km.