Intretinerea unei biciclete scumpe, asa cum sunt tot mai multe dintre cele pe care le vedem prin Bucuresti, nu este chiar usoara. Ca sa nu mai ajungi pe mana unor mecanici profesionisti, dar scumpi, trebuie sa cunosti cateva secrete. Oricat de mult vei incerca sa pastrezi bicicleta intacta, uzurea va aparea in cele din urma. Costurile pentru piese si pentru mecanicul care le monteaza nu sunt insignifiante, chiar daca vorbim despre o bicicleta, nu despre un automobil. Exista insa multe operatiuni de intretinere pe care le puteti face acasa, cu conditia de a avea sculele necesare. Astfel, nu doar ca veti scapa de cheltuieli, dar veti intelege mai bine cum functioneaza bicicleta.
“Bandajarea” ghidonului
Schimbarea culorii ghidonului este o operatiune usoara, pe care multi nici macar nu o considera importanta, dar care poate schimba total aspectul bicicletei tale, oferind o senzatie de nou, de care ai nevoie de multe ori. Chiar daca “bandajarea” ghidonului se poate face usor, exista si posibilitatea sa gresiti, asa ca aveti grija ca atunci cand infasurati cu banda sa nu schimbati cu nimic pozitia cablurilor de frana sau de transmisie. Parerile despre locul de unde se incepe “bandajarea” sunt impartite, asa ca fiecare este liber sa aleaga ce doreste, dar tine cont ca intotdeauna uniformitatea este cheia succesului. Aveti grija ca de fiecare data sa treceti cu jumatate din latimea benzii peste cea rulata deja pe ghidon. Acest lucru este vital. Inainte de finisare, taie banda in diagonala pentru a putea sa ii ascunzi foarte usor capatul in “cepul” de la capatul “ghidonului.
Inlocuirea unei spite rupe
Chiar daca spitele se rup mai mult in anotimpul rece din cauza faptului ca pe asfalt se gasesc destul de multa sare sau material antiderapant, sunt sanse sa aveti un astfel de incident in orice moment al anului. Nu trebuie sa va speriati deloc. Operatiunea de inlocuire nu este deloc complicata. In cel mai rau caz, “fractura” apare la cotul in care se fixeaza. Pentru a trece cu bine peste un astfel de moment aveti nevoie de o cateva chei si operatiunea va fi o reusita. Scoateti caseta, trageti spita rupta de la flansa butucului, apoi indepartati si anvelopa pentru a scoate si cealalta bucata a spitei rupte. Atunci cand montati spita cea noua aveti grija sa respectati modelul initial. Dupa ce ati fixat spita, montati roata la loc si verificati daca se incadreaza perfect intre placutele de frana.
Verificarea si inlocuirea lantului
Lantul este considerat cea mai stresata piesa din toata bicicleta. Din acest motiv, este esential sa-l verificati regulat, sa-l mentineti cat mai curat si, daca este nevoie, chiar sa-l inlocuiti. Lantul se verifica cu ajutorul unui instrument pe care il gasiti la magazinele care vand biciclete, dar se poate face si manual. Ridicati lantul de o bucata a foii si daca vedeti ca mai mult de 3-4 dinti sunt expusi, atunci trebuie sa-l schimbati.
Schimbarea placutelor de frana
Placutele de frana se uzeaza in functie de modul in care circuli, de modul tau de a ta comporta cu bicicleta. Placutele de frana nu sunt deloc complicate, iar schimbarea lor se poate face cu usurinta. Pentru acest lucru trebuie, in primul rand, sa scoateti roata, desurubati placuta veche de pe sabotul de frana si montati placuta cea noua. De regula, placutele noi vin insotite de un surub nou, asa ca e bine sa-l folositi pe acesta in momentul in care montati placuta, nu pe cel vechi. Dupa ce ati montat placutele noi de frana, reglati si tensiunea din cablul de transmisie.
Inlocuirea unui cablu rupt
Prevenirea este mai eficienta decat vindecarea atunci cand vine vorba de inlocuirea cablului de frana. Nu este bine niciodata sa inlocuiti un cablu rupt cu unul deja folosit sau corodat pentru ca nu veti face altceva decat sa afectati sistemul mecanic. Cablurile de buna calitate fac intotdeauna diferenta, raspunzand cu promptitudi-ne la fiecare comanda. Mai intai trebuie sa faceti o inspectie a cablului deja existent. In cazul in care este nevoie de inlocuirea sa, este bine sa il legati de cel vechi pentru a trece foarte usor prin zone greu accesibile.
Reglarea schimbatoarelor de viteza!
Reglarea corecta a schimbatorului de pe fata inseamna schimbarea lina a treptelor, fara existenta vreunui zgomot iritant provocat de frecarea lantului. Schimbatorul de spate trebuie sa actioneze rapid si precis, el fiind echipat cu o serie de mecanisme simple, controlul sau fiind asigurat datorita tensiunii din cablu. Aceasta operatiune este una de finete, dar nu imposibil de realizat. Suruburile limitatoare, marcate cu H si L, trebuiesc atent ajustate, dupa care surubul care se ocupa de Tensiunea B, pentru ajustarea unghiului, trebuie verificat, mai ales daca ati instalat o caseta mai mare, asa cum se intampla de cei care prefera sa se plimbe cu bicicleta pe munte. Surubul B, cel care asigura tensiunea, trebuie ajustat prin insurubare in sensul acelor de ceasornic, astfel incat cel care foloseste bicicleta sa fie aproape de caseta si sa schimbe foarte usor viteza. Schimbatorul din fata trebuie sa fie intotdeauna paralele cu foile.