Luca de Meo spune că răscumpărarea unei participații majoritare în Avtovaz nu este o prioritate, dar compania este deschisă la posibile oportunități de afaceri, scrie Financial Times
Directorul general al Renault a declarat că firma nu exclude o revenire în Rusia, în contextul în care Donald Trump promovează un acord de pace rapid pentru a pune capăt războiului din Ucraina.
Renault a fost unul dintre producătorii auto internaționali cu cea mai mare expunere în Rusia înainte de invazia pe scară largă a Ucrainei de către această țară, datorită participației sale majoritare în Avtovaz, cunoscut pentru producția mașinilor Lada din era sovietică, dezvoltate inițial în anii 1970.
Compania și-a vândut afacerile din Rusia și participația de aproape 68% în Avtovaz pentru 2 ruble în mai 2022, o mișcare care a dus la o reducere contabilă de 2,2 miliarde de euro pentru producătorul auto. Totuși, Renault a păstrat o opțiune de a-și răscumpăra participația în Avtovaz pe o perioadă de șase ani.
Întrebat despre o posibilă revenire în Rusia, directorul general al Renault, Luca de Meo, a spus: „Aș prefera să mă concentrez pe construirea viitorului decât pe recuperarea trecutului... dar suntem oameni de afaceri. Când vedem o oportunitate de business, vom încerca să o valorificăm.”
„Sincer, nu m-am gândit la un astfel de scenariu, pentru că totul se schimbă constant... Avem o opțiune: să vedem cum evoluează lucrurile.” a declarat el pentru Financial Times
Compania realiza o zecime din veniturile sale în Rusia înainte de război și avea 45.000 de angajați, mult mai mulți decât alte multinaționale care au părăsit țara în 2022.
Alți producători auto, precum Volkswagen, Toyota și Hyundai, s-au retras din Rusia după invazia Ucrainei. Mercedes-Benz și-a vândut activele rusești grupului local de dealeri Avtodom, dar a păstrat o opțiune de răscumpărare similară cu cea a Renault.
Alte companii evaluează consecințele unei posibile încetări a războiului din Ucraina asupra activităților lor. Andrea Orcel, directorul general al UniCredit, a declarat pentru Financial Times că banca italiană ar putea obține condiții mai bune pentru o unitate rusească pe care a refuzat să o vândă decât la un „preț corect” în 2022.
Cu toate acestea, rămâne neclar dacă SUA sau Europa vor ridica sancțiunile împotriva economiei rusești, care ar putea afecta companiile ce doresc să facă afaceri acolo. Thierry Piéton, directorul financiar al companiei, a declarat jurnaliştilor joi mai devreme că probabilitatea activării clauzei Avtovaz este „foarte scăzută”.
De Meo a spus că afacerea are alte priorități decât revenirea în Rusia, inclusiv accelerarea lansării vehiculelor electrice și hibride pentru a respecta țintele de emisii ale Uniunii Europene, care se apropie.
Comentariile sale au venit în timp ce compania a avertizat asupra unei scăderi a marjelor de profit la 7% sau mai mult în 2025, față de 7,6% în 2024, din cauza perspectivei unor reguli mai stricte impuse de Bruxelles.
Profitabilitatea mai scăzută reflectă parțial planurile de a stimula vânzările de vehicule electrice, încetinirea vânzărilor de motoare cu combustie și reducerile de capacitate la unele fabrici, a spus Piéton.
Pentru 2024, compania a raportat o creștere puternică a veniturilor și profitului, continuând să reziste unei scăderi generale pe piața auto europeană.
Când Renault a ieșit din Rusia „în doar două săptămâni, acțiunile au scăzut cu 30-35% și toată lumea spunea că suntem morți”, a declarat De Meo, subliniind în schimb profitabilitatea record a companiei în 2024.