În ultimii zece ani, românii au început să cheltuiască mai mulţi bani pe concediul de odihnă pe care îl planifică din timp. Circa 17% dintre turiştii români alocă peste 4.000 lei pentru concediul planificat în acest an, faţă de 5% în 2005, potrivit unui studiu care analizează preferinţele turiştilor români în ultimii zece ani, realizat de Aociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT).
Creşterea bugetului pentru vacanţă se remarcă şi în cazul celorlalte praguri de cheltuieli: 42% dintre turişti au alocat între 1.000 şi 2.000 lei, faţă de 34% în 2005, în timp ce procentul celor care vor cheltui sub 1.000 lei a scăzut la 11% dintre turişti, faţă de 34% în 2005. Creşterea dorinţei de confort a mărit bugetul pentru vacanţa românilor, spun realizatorii studiului. Între 2.000 şi 4.000 lei este alocat de 28% dintre turişti, faţă de 7% în 2005, în timp ce peste 4.000 lei este alocat de 17% dintre turişti, faţă de 5% în 2005. Procentul celor care nu au mers în vacanţă a scăzut de la 44% în 2004, la 22% anul trecut.
„Turismul românesc s-a dezvoltat spectaculos în ultimii 10 ani, românii călătoresc mai mult şi sunt mult mai avizaţi ca în trecut”, a declarat Adrian Voican, iniţiatorul sondajului, preşedintele Comisiei de marketing a ANAT. „Ca şi acum zece ani, jumătate din populaţie pleacă în vacanţe interne, dar turismul extern aproape s-a triplat; au crescut semnificativ şi vacanţele mixte (intern şi extern). Unul din trei turişti români apelează la serviciile unei agenţii de turism pentru a cumpăra o vacanţă. Avionul a devenit principalul mijloc de transport pentru vacanţă. A dispărut practic cererea pentru hotelurile de o stea şi s-a triplat, în schimb, opţiunea pentru 4 şi 5 stele”, se arată în studiu.
Vacanţele interne rămân preferate de majoritatea românilor
În ultimii zece ani, persoanele cu venituri mici (sub 200 euro/persoană) au contribuit cu cea mai mare creştere la consumul turistic (+17%), fapt datorat ofertelor speciale de tipul "Înscrieri Timpurii", bazate pe reduceri pentru achiziţia din timp a biletelor, oferte care nu existau acum zece ani. În schimb, persoanele cu venituri mai mari şi-au păstrat consumul turistic, renunţând totuşi la vacanţele extravagante de tip "once in a life time".
Din totalul celor intervievaţi, 50% au ales România ca destinaţie turistică, iar 24% au ales o destinaţie externă. Apetitul românilor pentru vacanţele externe a crescut de 2 ori şi jumătate în ultimii zece ani, de la 9% în 2004 la 24% în 2014. A crescut totodată consumul vacanţelor mixte (ţară şi străinătate) de peste 20 de ori, de la un procent nesemnificativ de 0,2% în 2004 la 5,4% în 2014.
"Este o tendinţă promiţătoare despre care anticipăm că îşi va continua creşterea, datorită profilului turistului român, dornic de nou dar şi tradiţionalist", spun realizatorii studiului.
Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ format din 560 de subiecţi intervievaţi pe bază de chestionar, în perioada 10-25 mai 2015.