Conform acestei legi, se interzice fumatul în toate spaţiile publice închise, spaţiile închise de la locul de muncă, mijloacele de transport în comun, locurile de joacă pentru copii .De asemenea, este interzis complet fumatul în unităţile sanitare, de învăţământ, precum şi în cele destinate protecţiei şi asistenţei copilului, de stat şi private. În aceste locuri nu vor fi permise nici ţigările electronice. Fac excepţie de la aceste interdicţii celulele pentru deţinuţi din penitenciarele de maximă siguranţă şi zonele de tranzit a aeroporturilor internaţionale, în anumite condiţii. Despre aplicarea acestei legi şi presiunile care s-au făcut până la la adoptarea acesteia, vorbeşte într-un interviu acordat mariustuca.ro, deputatul PSD Aurelia Cristea.
Peste câteva zile intră în vigoare a legii anti-fumat pe care aţi iniţiat-o. Când vor fi gata normele de aplicare a legii şi ce prevăd acestea?
Aurelia Cristea: Practic, sunt instrucţiuni de aplicare date printr-un ordin al ministrului de Interne către cei care sunt împuterniciţi să aplice prevederile legii, respectiv să dea sancţiuni pentru încălcarea acesteia- Poliţia, Jandarmeria, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă. Aceste instrucţiuni sunt transmise pe cale internă. Este vorba despre chestiuni tehnice, ce anume trebuie să facă aceste instiituţii pentru aplicarea legii. Alte norme nu sunt de emis.
De ce nu există în acest caz norme de aplicare a legii?
Pentru că legea spune foarte clar că se interzice fumatul în toate spaţiile publice închise, aşa cum sunt definite şi ca atare nu era nevoie de norme de aplicare. Legea prevede spaţiile în care nu se fumează şi spiritul legii e să protejeze nefumătorii în orice spaţiu public închis în care se află.
Ce se va întmpla cu acest ordin după emiterea lui? Când va intra în vigoare?
Din ceea ce ştiu eu până acum, cred că va fi făcut un anunţ din partea Cancelariei premierului sau chiar a premierul undeva pe 15-16 martie cu privire la cum se aplică legea şi poate despre elaborarea unui “Ghid pentru fumători”.
Şi cine trebuie să elaboreze acest Ghid? Ce va cuprinde?
Ghidul e în sarcina Guvernului. Practic, el trebuie să spună că nu ai voie să fumezi acolo, acolo şi acolo. Dar să aşteptăm să vină Guvernul cu toate precizările. Am informaţii că acestea vor fi făcute chiar înainte de intrarea în vigoare a legii.
În martie intră în vigoare legea antifumat, iar în luna mai trebuie transpusă directiva europeană privind produsele de tutun. Cea prin care se interzic ţigările cu arome şi aditivi. La transpunerea directivei în legislatia internă, Romania poate veni cu reguli mai dure?
Directiva are un set minimal de prevederi care trebuie respectat. Pot să existe şi precizări mai ferme. Fiecare ţară din UE are această libertate. Proiectul de transpunere a directivei este făcut de Guvern şi apoi transmis Parlamentului unde mai pot fi aduse amendamente, dar care să nu aducă atingere directivei deoarece face parte din legislatia europeană pe care suntem obligaţi să o respectăm.
După anunţarea transpunerii directivei, unii producătorii de tutun au luat ziarişti într-o excursie prin fabrici şi s-au plâns că au prea puţin timp la dispoziţie pentru a-şi adapta producţia la noile cerinţe.
Faptul că se plâng că directiva nu poate fi implementată şi că termenul este scurt este o chestiune absolute falsă. Ei ştiu de această directivă de doi ani de zile. Ştiau ce urmează, ştiau că trebuie să se pregătească pentru acest moment. Nu a fost o chestiune de azi pe mâine. Directiva a fost aprobată acum doi ani cu termen de transpunere până la 20 mai 2016. Dacă eşti de bună credinţă şi vrei să respecţi legile îţi pregăteşti totul mai ales când ai un asemenea termen la dispoziţie. Doi ani sunt suficienţi pentru a se pregăti.
Un alt argument al producătorilor de ţigarete e că se va crea un gol pe piaţă şi va înflori contrabanda cu ţigări şi evaziunea fiscală.
Da, e veşnicul lucru pe care îl vehiculează când se iau măsuri mai ferme în ceea ce priveşte industria tutunului. Am văzut în presa internaţională acuzaţii conform cărora chiar ei, cei din această industrie, contribuie la contraband cu ţigări.
Ca iniţiator al legii antifumat, ati simţit presiuni din partea producătorilor de ţigarete?
Constant au fost presiuni din partea industriei tutunului. Aceasta este o practică constantă a lor, nu e nici un fel de secret. Presiunile au constat în articole plătite în presă, prezenţa la discuţii, scrisori, mobilizarea micilor comercianţi de partea lor, cărora le-a spus că nu vor mai putea afişa la vedere şi nu vor mai putea vinde produsele din tutun. E o luptă tactică pe care o duc tot timpul, inclusiv vizitele organizate în fabrici pentru jurnalişti. Ei sunt atât de cinici încât pot duce şi copii să viziteze fabricile şi să spună că nu e nimic rău în asta, e o industrie normală. Şi asta în condiţiile în care, e dovedit ştiinţific, că tutunul e vinovat de apariţia multor boli respiratorii, cardiovasculare.
Dar presiuni directe asupra dvs s-au făcut?
Nu, nu au fost deoarece eu am refuzat orice fel de discuţie cu industria tutunului.
Patronii de localuri, restaurante au făcut presiuni asupra dvs?
Nu, eu am discutat cu ei încă de la început, le-am prezentat la fiecare toate studiile şi impactul asupra industriei ospitaliere din ţările care au luat astfel de măsuri, care dovedeau că, după un recul cuprins între 3 şi 9 luni, au crescut veniturile faţă de momentul aplicării legii în toată industria. Există o astfel de temere, dar nu se justifică. Majoritatea au înţeles acum, mai mult. Atunci, au ieşit de la dezbaterile noastre considerând că poate nu va trece legea şi că nu are sens să se mai implice. Ulterior, o parte din ei au susţinut aplicarea unitară şi respectarea legii pentru a nu se crea concurenţă neloială.
Surprinzător, sondajele arată că 56% dintre fumători susţin legea antifumat, iar 45% sunt chiar foarte mulţumiţi de aceasta.
Da, un sondaj recent confirmă că legea este apreciată şi de fumători. Industria tutunului a fost cea care a întreţinut mai mult opoziţia la această lege. E de înţeles, cumva, fiind la mijloc foarte mulţi bani.
Câţi bani se fac din ţigări
Datele de pe piaţă arată că industria tutunului este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat al României, după sectorul petrolier. În 2014, companiile de tutun au virat la buget circa 2,74 miliarde euro, însemnând accize, TVA, taxe și contribuții. Suma reprezintă 1,75% din PIB și 12,5% din totalul veniturilor bugetare. Producătorii de ţigarete susţin că dacă nu se decide prorogarea termenului de fabricație la șase luni de la data la care va intra în vigoare directiva, pierderea lunară medie a statului va fi de circa 230 milioane de euro.
Definiţiile Legii antifumat
Spaţiile publice închise, mijloacele de transport în comun şi locurile de joacă pentru copii sunt definite astfel:
- spaţiu public închis se înţelege orice spaţiu accesibil publicului sau destinat utilizării colective, indiferent de forma de proprietate ori de dreptul de acces, care are un acoperiş, plafon sau tavan şi care este delimitat de cel puţin doi pereţi, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent
- spaţiu închis de la locul de muncă se înţelege orice spaţiu care are un acoperiş, plafon sau tavan şi care este delimitat de cel puţin doi pereţi, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent, aflat într-un loc de muncă
Conform Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare, locul de muncă este definit ca locul destinat să cuprindă posturi de lucru, situat în cladirile intreprinderii şi/sau unităţii, inclusiv orice alt loc din aria intreprinderii si/sau unitatii la care lucrătorul are acces în cadrul desfăşurării activităţii..”
- mijloc de transport în comun se înţelege orice vehicul utilizat pentru transportul contra cost al persoanelor
- loc de joacă pentru copii se înţelege orice spaţiu închis sau în aer liber, destinat utilizării de către copii